Ang leveranstider och lagerhållning

2018-09-27

--- Inlägg i Facebookgruppen Swedish Woodworker ---


Det har varit lite diskussioner här om långa leveranstider när det gäller produkter till finsnickeri. Ofta tas www.hyvlar.se upp som ett exempel. Tänkte bara skriva lite om varför till stor del det har varit så.

Först vill vi säja att vi tycker det är jätteskoj att ändå så många känner till oss, eller upptäcker oss för första gången. När vi brukar ha öppna hus här i Stockholm så kommer många och berättar att de länge letat efter 'butiker' som den här. Det är även många tex här på Swedish Woodworkers som nämner oss, och det är roligt. Och det ser vi även med stigande ordrar och många nya kunder. Så tack för det!

Men angående långa leveranstider, eller att det ser slut ut på hemsidan, så finns det flera förklaringar.

Om vi går tillbaka ca ett år så beslutades det i Canada att man inte längre fick exportera Bubinga. Detta beslut drabbade Veritas rätt mycket, då de hade det i bli sina hyvlar. De satte igång ett arbete att ersätta dessa handtag och knoppar. De beslutade att använda torifierad lönn, samma som de har i stämjärnen. De upphandlade detta med ett extern företag i Canada som lovade att klara leveranserna. När bytet skulle ske vid årsskiftet så kunde inte företaget leverera alls i de mängder som Veritas behövde.
Veritas fick stoppa hela sin produktion och sätta igång att göra handtag. Detta pågick relativt länge. Varvid mer eller mindre inga andra produkter producerades.

Vid samma veva så bytte vi programvara och upplevde väldigt mycket buggar och det drabbade väldigt många kunder. Man kunde beställa varor som någon annan redan beställt, vilket medföljde att det blev restnoteringar som följd. Och då samtidigt som Veritas inte skickade några leveranser.

Framåt vårkanten så började Veritas att leverera igen, och vi kunde fylla på lagren och få i väg ordrar. Som ett exempel så hade Veritas över 1000st backorders på deras stora hyvel med inverterat hyvelstål. Vi kanske tar hem 25-30st om året. De har fortfarande inte jobbat ikapp restnoteringarna som de har mot sina kunder (oss tex), under oktober ska de sista beställningarna skickas, och det är sådant som vi beställde i våras (april-maj).

Samma sak gällde Lie-Nielsen. Där var det inte något byte av handtag utan en mycket stor efterfrågan på deras produkter. De hann inte helt enkelt med att tillverka produkterna. Man skall tänka på att Lie-Nielsen är ca 70 anställda och Veritas kanske 130-140st, det är inga jätte koncerner och de gör stort sätt allt själva under samma tak.

Ett exempel från Lie-Nielsen är de senaste 62or som vi fick, de är stämplade 7 september 2018, den 9 september gick leveransen till oss och 15-16 kunde vi börja skicka ut dem. Menar bara att de själva inte har något heller på hyllan, utan det som tillverkas säljs omgående.

Och vad skall man då göra åt att vi inte alltid "har saker hemma", i vårt fall så har vi möjligheten att intresseanmäla sig för alla produkter som är slut, det är jättemånga som gör så det är bra. När sedan vi får hem saker, får de kunder som är intresserade ett litet försprång till andra kunder om att köpa sakerna.
Sedan har vi leveranserna, det är mycket dyrt att skicka tunga saker över atlanten. Vi försöker fylla en sjöpall (drygt dubbelt så stor som en eu-pall) vid varje leveransögonblick. Det gör att man behöver prioritera vilka saker som tas hem. Och ser vi att det inte finns efterfrågan på något, då blir det lägre prio. Men vi jobbar hela tiden på att det skall bli bättre, vi ligger inte på latsidan. 


Vi ser gärna en diskussion om detta, är alltid bra att höra vad folk tycker och känner.